Działalność Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum Nr 8 prezentowała dyrektor Stanisława Bajorska na III Diecezjalnym Kongresie Nauczycieli. 

Odbył się on 28 X 2006r. w sali widowiskowej Wyższego Seminarium Duchownego w Rzeszowie.

Poprzez konferencje, dyskusję, a także dwa przedstawienia opowiadające o św. Jadwidze Królowej oraz bł. Natalii Tułasiewicz słuchacze kształtowali w sobie obraz nauczyciela – sługi, wychowującego do podobnej postawy swoich podopiecznych.           

 Niechcąc, by cały ciężar odpowiedzialności spoczywał na małej grupce osób często z klas ostatnich Gimnazjum wprowadziliśmy innowacyjną formę działania tej instytucji.

Naszą ideą było zaangażowanie większej ilości dzieci i młodzieży, również tych nieśmiałych, mających problemy z zaistnieniem w społeczności szkolnej, także danie szansy wykazania się w różnych dziedzinach działalności.

 Samorząd wiec tworzy cała społeczność uczniowska.

 Działalności S U jest realizowana w naszym Gimnazjum – G8.

 Za pracę odpowiedzialne są w kolejnych miesiącach poszczególne klasy wraz z wychowawcami. Na bazie kalendarza imprez i świąt szkolnych wychowawcy wraz z wychowankami mają możliwość wybrania sobie miesiąca samorządności. Za obsługę i przygotowanie imprez bierze odpowiedzialność 1 lub 2 klasy.

 W początkowych miesiącach klasy starsze, później młodsze, tak by Ci młodsi mieli czas na wdrożenie się.

 Często nauczyciele wybierając miesiąc samorządności biorą pod uwagę jakie imprezy szkolne są kompatybilne z jego nauczanym przedmiotem lub predyspozycjami np. nauczyciel biologii wybiera miesiąc kwiecień i wtedy wraz ze swoją klasą organizuje Dni Ziemi czy akcję Miesiąc Kultury Zdrowotnej ukierunkowane konkursy i zbiórkę makulatury itp.

Pracę samorządności klas koordynuje zarząd S U tzn. przewodniczący i zastępca wybierani w demokratycznych wyborach. Oni to, co miesiąc organizują spotkanie z przewodniczącymi klasowymi. W czasie tych spotkań spływają od uczniów dodatkowe pomysły uwzględniające przygotowanie przez koła teatralne. czy kabaret szkolny inscenizacje czy dodatkowe akcje, które pojawiły się w trakcie roku szkolnego do zrealizowania. Brany jest więc pod uwagę punkt widzenia uczniów i wszyscy mogą współdecydować o realizacji akcji, imprez, świat.

 Przy obsłudze konkursu Szopek Bożonarodzeniowych organizowanego w naszej szkole w styczniu zaangażowani byli wszyscy uczniowie z danej klasy.

Podział ról i zakresu odpowiedzialności musi być dokładny i jasno podany. Często uczniowie nieśmiali dobierani są w pary z uczniami bardziej otwartymi i razem są odpowiedzialni za powierzoną rolę. Jest im łatwiej. Przygotowanie takiego dużego konkursu w szkole wymagało wykazaniem się umiejętnością drukowania: zaproszeń, dyplomów, obrad jury, podziału i wydawania nagród, pełnienia dyżurów przy wystawie, obsługi szatni, przygotowanie poczęstunku dla zaproszonej młodzieży spoza szkoły, przygotowania sali, posprzątania. W takiej bardzo szerokiej gamie działań mogli wykazać się praktycznie wszyscy.

 Uczeń, który odpowiada za wyznaczone mu odpowiednio dobrane dla niego zadania stara się go wykonać bardzo dobrze od początku do końca i bierze za tę pracę odpowiedzialność. Nie jest to dla niego ciężarem, robi to chętnie.

 To forma działalności istnieje w naszej szkole już od 2 lat i dlatego mogę stwierdzić, że takim sposobem wychowujemy młodzież do służenia drugiemu człowiekowi. Uczymy odpowiedzialności. Wierzymy, że w przyszłości nasi absolwenci będą chętnie pracowali dla innych, będą aktywni społecznie. Oni, bowiem od młodego wieku tą ideę mają wpojoną i sprawdzili się w takiej roli wszyscy.

 Prezentowali się przedstawiciele różnych grup i stowarzyszeń, m. in. szkolnych kół Caritas, KSM-u, Samorządu Uczniowskiego, ZHR, zuchów. Te dobre wzorce są propagowane w wielu szkołach. Prowadzący je nauczyciele, katecheci mają świadomość, jak bardzo taka praca uczy odpowiedzialności za siebie i drugiego człowieka czyli służby