
Szkolny Klub Ekologa skupia uczniów, którzy
wykazują zainteresowanie środowiskiem oraz jego ochroną.
Rozpoczynając kilka lat temu pierwsze
spotkania "ekologiczne"
z młodzieżą, nie przypuszczano, że powstanie coś więcej niż zwykłe pozalekcyjne
działanie dla wąskiej grupki zainteresowanych. Przyjęte formy
i metody pracy, a co za tym idzie aktywność młodzieży, przyczyniły się do tego,
że dziś organizujemy 2-3 akcje ekologiczne w ciągu roku.
Akcja "Pomóżmy zwierzakom"
Projekt "Powietrze, które nas otacza"
Program
Szkolnego Klubu Ekologa realizowany jest
w formie:
 |
cyklicznych zajęć
dodatkowych prowadzonych metodami aktywizującymi pracę ucznia |
 |
organizowania w szkole
konkursów, wystaw, akcji oraz imprez środowiskowych |
 |
organizowania wycieczek do
rezerwatów przyrody, na ścieżki dydaktyczne, do muzeów przyrodniczych,
Zielonych Szkół |
 |
wykonywania gazetek na
tablicy ekologicznej |
 |
pogadanek o tematyce
ekologicznej |
 |
zbiórki surowców wtórnych |
 |
spotkań z ciekawymi ludźmi
prowadzącymi działalność ekologiczną |
 |
przygotowywania inscenizacji
wystawianych przez szkolny EKOTEATR |
 |
udział w konkursach
organizowanych przez Związek Komunalny "Wisłok"i inne placówki |
 |
sadzenia drzew i krzewów na
terenie obwodu szkoły |
Zadaniami programowymi Klubu są:
-
kontynuowanie idei akcji "Sprzątanie Świata"
- organizowanie szkolnych i pozaszkolnych obchodów Dnia
Ziemi
(w ramach obchodów Dnia Ziemi realizowane są projekty edukacyjne np. "Woda źródłem
życia" czy 'Stop! Degradacji środowiska")
- coroczny
udział uczniów naszej szkoły w Jarmarkach Ekologicznych "SOS dla Ziemi",
organizowanych przez Związek Komunalny "Wisłok"
-
organizowanie akcji "Pomóżmy zwierzakom", których zasadniczymi celami
są:
uwrażliwienie młodzieży na los zwierząt oraz pomoc przytulisku Kundelek w
Zaczerniu
Członkowie Szkolnego Klubu Ekologa:
 |
potrafią dostrzec negatywny
i pozytywny wpływ człowieka na środowisko |
 |
podejmują konkretne
działania w najbliższym otoczeniu |
 |
potrafią przedstawić
problematykę ekologiczną w różnej formie (plakat, opowiadanie, wiersz,
zdjęcia, komputerowa ulotka itp.) |
 |
wykazują się w dużym
zaangażowaniem w realizacji powierzonych im zadań |
 |
zauważają konieczność
ochrony środowiska, prezentując postawę człowieka odpowiedzialnego za stan
otaczającej go przyrody.

|
Akcja "Pomóżmy zwierzakom"
Począwszy od roku szkolnego 2000/2001 co roku
organizujemy w naszej szkole akcje "Pomóżmy zwierzakom", których
zasadniczymi celami są:
 |
wyrobienie wśród uczniów
wrażliwości na los zwierząt oraz przekonania, że o wartości człowieka świadczy
jego stosunek do wszystkiego co słabsze |
 |
aktywne zaangażowanie się w
pomoc dla schroniska "Kundelek" w Zaczerniu |
W tym roku już po raz czwarty
zorganizowaliśmy taką akcje.
Przygotowano konkurs dla wszystkich klas
gimnazjalnych, który obejmował następujące zadania:
 |
zbiórkę suchej karmy, misek,
koców, garnków i innych akcesoriów dla bezdomnych psów i kotów ( za każdą
przyniesioną rzecz wpisywane były punkty na konto klasy) |
 |
wykonanie w salach lekcyjnych
gazetek ściennych pt. "Człowiek przyjacielem zwierząt" |
 |
stworzenie przez każdą klasę
programu poprawy sytuacji bezdomnych zwierząt |
 |
napisanie przez klasę wiersza
lub nagranie na kasetę magnetofonowa piosenki o tematyce zoologiczne |
Za wszystkie zadania
przyznawano określoną liczbę punktów.
Jak co roku uczniowie wszystkich klas wzięli
udział w konkursie, wykazując przy tym ogromna aktywność.
Najbardziej zaangażowani w akcję okazali się
uczniowie klasy 1A, drugie miejsce zajęła klasa 2b, a na trzecim miejscu
znaleźli się uczniowie 2A.
Zwycięska klasa, oprócz nagród rzeczowych
pojechała do schroniska jako klasa reprezentująca nasze gimnazjum, zawożąc
część zebranych w szkole rzeczy.
Trwała zbiórka pieniędzy do specjalnych
puszek. Za zebrane pieniądze kupiliśmy karmę dla zwierząt.
Co tydzień uczniowie, będący członkami
Szkolnego Klubu Ekologa przygotowywali audycje radiowe na temat sytuacji
zwierząt w Polsce i na świecie.
Jednocześnie wszystkie chętne
osoby mogły wziąć udział w konkursie plastycznym pt. "Człowiek przyjacielem
zwierząt". Najlepsze prace zostały nagrodzone i wywieszone na tablicach
szkolnych. Wzorem
ubiegłego roku przeprowadziliśmy bardzo udaną akcję zbierania różnych
akcesoriów dla "Kundelka" wśród mieszkańców osiedla Mieszka I, po uzyskaniu
zgody pana prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej "Nowe Miasto"
Podsumowanie całej akcji miało miejsce w
czasie dyskoteki szkolnej, 8 stycznia 2004 roku. Pieniądze ze sprzedaży
biletów, jak również prowadzonego "bufetu" - 190 złotych zostały wpłacone na
konto przytuliska. W czasie dyskoteki wręczono nagrody oraz dyplomy dla
najlepszych klas, jak również dla zwycięzców w konkursach indywidualnych.
W miarę możliwości będziemy nadal pomagać
bezdomnym zwierzętom, i to nie tylko w ramach prowadzonej akcji, co zresztą
czynimy od czterech lat.
Co roku jesteśmy zapraszani na podsumowania
akcji, które uświetniamy piosenkami o tematyce "zoologicznej", napisanymi, a
następnie wykonywanymi przez uczniów naszego gimnazjum. Za to wszystko, co
robimy dla czworonogów, co roku szkoła otrzymuje podziękowania od
Rzeszowskiego Stowarzyszenia Ochrony Zwierząt.
Poprzez organizowane akcje, a przede wszystkim ogromne
zaangażowanie uczniów i nauczycieli udaje nam się zebrać zarówno środki finansowe, jak również karmę i inne rzeczy, które w
przytulisku z pewnością się przydadzą. Jak możemy pomagamy czworonogom,
które utraciły swój dom, chcąc "naprawić grzechy" człowieka wobec tych
stworzeń.

Projekt : "POWIETRZE, KTÓRE NAS
OTACZA"
CELE PROJEKTU:
UŚWIADOMIENIE UCZNIOM ZNACZENIA POWIETRZA W PRZYRODZIE, POZNANIE PRZYCZYN
I SKUTKÓW ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA ORAZ SPOSOBÓW ICH OGRANICZENIA.
PRZEWIDYWANE EFEKTY PROEKOLOGICZNE PROJEKTU:
Uczniowie:
 |
rozróżniają źródła zanieczyszczenia powietrza |
 |
określają wpływ zanieczyszczeń powietrza na środowisko |
 |
wskazują sposoby ograniczenia emisji zanieczyszczeń
w środowisku lokalnym na tle regionu, kraju |
 |
samodzielnie przeprowadzają proste doświadczenia |
 |
dokonują analizy wyników badań i obserwacji |
 |
opisują przebieg zjawisk w czasie i przestrzeni |
 |
planują i organizują własną pracę |
 |
zbierają, selekcjonują i czytelnie prezentują
informacje
|
REALIZACJA PROJEKTU:
1 KWIETNIA 2004 - 1 CZERWCA 2004 ( W RAMACH OBCHODÓW DNIA ZIEMI I ŚWIATOWEGO
DNIA OCHRONY ŚRODOWISKA)
SZCZEGÓŁOWY OPIS DZIAŁAŃ:
Zajęcia terenowe:
Badanie zapylenia
powietrza.
Pomiar natężenia ruchu i
zanieczyszczenia powodowanego przez samochody.
Obserwacja wpływu
zanieczyszczeń powietrza na porosty, liście drzew iglastych i liściastych.
Zajęcia laboratoryjne (w
szkole):
Pomiar zapylenia
powietrza.
Wpływ substancji pylistej
/kredy/ na wzrost i rozwój siewek roślin.
Badanie mikroskopowe liści
rosnących w pobliżu ruchliwych ulic i dróg.
Badanie wpływu spalin
samochodowych na rozwój siewek rzeżuchy
Badanie wartości pH
deszczu.
Badanie wpływu dwutlenku
siarki na liście drzew iglastych.
Zajęcia w bibliotece i pracowni
internetowej.
Opracowanie graficzne
wyników przeprowadzonych badań.
Przygotowanie opracowania
w formie referatu/ porównanie stanu zanieczyszczenia powietrza w naszej
miejscowości ze stanem zanieczyszczenia województwa, kraju.
Wykonanie folderu lub
broszury zawierającej fotografie, rysunki, artykuły z prasy lokalnej, plan
osiedla, wykresy, tabele, zestawienia.
|
|