SZKOLNY KLUB
EUROPEJCZYKA
Opiekunowie : mgr Ewa Szmigiel i mgr Renata Drozdowska
W związku z rozwijającym się na naszym kontynencie procesem integracji krajów europejskich w naszym gimnazjum od kilku lat działa Szkolny Klub Europejczyka. Klub zrzesza uczniów szczególnie zainteresowanych tematyką europejską. Na spotkaniach realizowane są treści z zakresu ścieżki - edukacja europejska.
Cele
działalności klubu :
-
-informowanie o procesach integracyjnych w Europie i świecie
-
-rozwijanie poczucia odpowiedzialności za pokój i obronę praw człowieka
-
-współpraca z partnerami mogącymi pomóc w rozpowszechnianiu informacji
o Europie, instytucjach europejskich oraz europejskim dziedzictwie kulturowym
-
-promowanie europejskiego wymiaru w edukacji
współpraca członków klubu z :
-
dyrekcją szkoły
-
nauczycielami
-
środowiskiem lokalnym
-
władzami samorządowymi
-
innymi SKE
-
mediami
-
organizacjami pozarządowymi działającymi na polu edukacji europejskiej
·
organizacja imprez kulturalnych
·
udział w seminariach, konferencjach i szkoleniach związanych z
problematyką europejską
·
stworzenie gazetki ściennej, poświęconej działalności klubu
·
udział w konkursach wiedzy o Europie
·
opracowanie i aktualizacja najważniejszych informacji związanych z działalnością
klubu na stronie internetowej gimnazjum
Uczniowie zainteresowani tematyką europejską co roku uczestniczą w różnego rodzaju konkursach lub imprezach. A są to: § konkursy- „Europa w szkole” - międzygimnazjalny turniej drużynowy „Paszport Europejski” - teleturniej „Euro-quiz” - konkursy wewnątrzszkolne np.: „Szlakiem turystycznym po krajach Europy”, „W kręgu państw Unii Europejskiej” - § imprezy
- Piknik Europejski, będący przejawem integracji rzeszowskich Szkolnych Klubów Europejczyka - Dzień Gimnazjalisty obchodzony pod różnymi hasłami np. „ Dzień Wiosny w Europie”, „Dzień brytyjski w naszej szkole”
v Jednym z konkursów, który cieszył się dużym zainteresowaniem był konkurs plenerowy „Budujemy flagę Europy”. Celem konkursu było zbudowanie przed budynkiem szkoły flagi UE. Liczyły się wymiary, technika, estetyka, pomysłowość. Nasza praca została wysoko oceniona a o konkursie nagrano reportaż w Telewizji Rzeszowskiej.
v Co roku możemy się pochwalić laureatami turnieju drużynowego „Paszport Europejski” , gdzie uczniowie wykazują się dużą wiedzą z zakresu geografii, historii, kultury państw europejskich a także świetną orientacją na mapie Europy
Przed wejściem Polski do Unii Europejskiej uczniowie chętnie debatowali nad zagrożeniami i korzyściami wejścia naszego kraju w struktury europejskie.
v W ramach akcji „Unia Europejska – młodzi głosują” przeprowadziliśmy w naszym gimnazjum szkolne referendum unijne, poprzedzone akcją informacyjną (rozdawanie ulotek, oplakatowanie szkoły, wykonanie tablicy informacyjnej).Wyniki referendum zostały przesłane do RCIE. Zalogowaliśmy się również na stronie internetowej na liście szkół, które wzięły udział w głosowaniu. W ten sposób włączyliśmy się do szkolnego referendum ogólnopolskiego. W ostatnich latach nasze gimnazjum obchodziło Dzień Gimnazjalisty pod różnymi hasłami o tematyce europejskiej. A oto jak przebiegały te imprezy:
Dzień Wiosny w Europie
Poszczególne klasy wylosowały wcześniej jedno z państw europejskich a następnie przygotowywały się do zaprezentowania go innym klasom. Prezentacja mogła mieć formę :
1. Plakatu zawierającego symbol(e) charakterystyczne dla danego kraju (związane z kulturą, architekturą, turystyką, itp.). – ocenie podlegała pomysłowość, estetyka i technika wykonania. 2. Dialogu, scenki, piosenki, wiersza, reklamy, przygotowanie potraw- czas trwania do 10 minut. Ocenie podlegał interesujący sposób przekazania charakterystycznych cech dla danego kraju. 3. Folderu wykonanego techniką komputerową w języku angielskim lub niemieckim (język będący kontynuacją w danej klasie) reklamującego dany kraj. Folder musiał zawierać informacje, które zainteresowałyby turystę.(ważna była wiarygodność informacji!) Każda klasa miała za zadanie także zaprezentować najładniejszy strój europejski. Ocenie podlegał sposób zaprezentowania się - gust, fryzura, sposób poruszania się – dowolność wyboru kraju. Poza konkurencjami każda klasa przygotowała flagę wylosowanego kraju którą trzymała podczas imprezy. Sprzyjająca pogoda w tym dniu pozwoliła na rozegranie na boisku szkolnym meczy piłki nożnej.
„Dzień brytyjski w naszej szkole”
Impreza szkolna odbyła się na poziomach klas 1,2,3. Każda klasa miała do wyboru 3 zagadnienia z niżej podanych, które miała zaprezentować pozostałym klasom. Zagadnienia do wyboru: 1. Degustacja potraw związanych z kuchnią Wielkiej Brytanii (przepisy, estetyka podania i oczywiście ocena smaku). 2. Muzyka brytyjska ( np. mini playback show-wykonawcy pochodzenia brytyjskiego, wykonanie jakiegoś utworu instrumentalnego, quiz„Jaka to melodia”- odgadywanie fragmentów utworów z Wielkiej Brytanii przez pozostałe klasy ( chętne lub wylosowane). 3. Taniec – prezentacja np. walc angielski, foxtrot, taniec ze Szkocji ) 4. Ciekawie zaprezentowana historia Wielkiej Brytanii ( plakat, kolaż ) 5. Humor brytyjski ( skecze, kawały, specyfika humoru Brytyjczyków) 6. Obywatel brytyjski, którego podziwiam i cenię – uzasadnienie dlaczego – postać z różnych dziedzin: polityki, filmu, sportu, muzyki, historii 7. Zagadki i ciekawostki dotyczące Wielkiej Brytanii ( forma quizu dla innych klas) 8. Zwyczaje brytyjskie( związane np. z kulturą, obyczajami itp.) Każda klasa mogła otrzymać dodatkowe punkty za przebranie w stroje nawiązujące do Wielkiej Brytanii
Imprezy bardzo się udały!!!
v Od kilku lat przejawem integracji Szkolnych Klubów Europejczyka w Rzeszowie jest Piknik Europejski dla uczczenia obchodów Dnia Europy. Co roku nasze gimnazjum bierze czynny udział w tej imprezie. Zawsze prezentujemy się w ciekawy sposób poprzez np.:
W tym roku szkolnym również się zaprezentujemy!!!
Z ważniejszych wydarzeń, które miały miejsce ostatnio, było spotkanie członków Szkolnych Klubów Europejczyka w Rzeszowie z posłem do Parlamentu Europejskiego p. Mieczysławem Janowskim. Spotkanie odbyło się w gimnazjum nr 10 dnia 4 listopada 2005r i cieszyło się dużym zainteresowaniem. Uczniowie, jak i opiekunowie mieli okazję zapytać o sprawy związane z funkcjonowaniem organów UE, funduszy strukturalnych, a także podjąć nurtujące ich tematy dotyczące przyszłości młodzieży polskiej oraz szans rozwoju naszego regionu w związku z wejściem Polski w poczet członków Unii Europejskiej.
|