PROGRAM
PROFILAKTYKI SZKOLNEJ
aktualizacja 11.03.2009
I.
Podstawą prawną do wprowadzenia działań
profilaktycznych,
w ramach programu profilaktyki szkolnej, stanowią :
v Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej – art. 72
v Konwencja o Prawach Dziecka – art.3, art. 19, art. 33
v Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U. z 1996 r. nr 67, poz.329 z późniejszymi zmianami ).
v Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. nr 51, poz. 458
v
Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U.
nr 10 z 2002 r. poz. 96 )
v
Rozporządzenie MENiS z dnia 19.07.2002 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o
życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego
i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej
oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej
kształcenia ogólnego (Dz.U. nr 121 z 2002 r. poz. 1037 ) :
- Program Ochrony Zdrowia Psychicznego,
- Narodowy program profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii,
- Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV.
Program Profilaktyki Szkolnej powstał w oparciu o główne idee naszej szkoły, zawarte w statucie, koncepcji edukacji i programie wychowawczym. Dotyczy profilaktyki zachowań agresywnych spowodowanych różnorodnymi przyczynami.
Profilaktyka rozumiana jako zapobieganie występowaniu niepożądanych procesów i zjawisk, określanych jako przejawy patologii życia społecznego, jako system działań wzmacniających lub podtrzymujących różne, dodatnie społecznie postawy uczniów w toku wychowania, realizowana jest podczas działalności edukacyjnej szkoły, tj. w ramach godzin wychowawczych i w postaci różnych odrębnych zajęć profilaktyczno – edukacyjnych.
Tworzenie Szkolnego
Programu Profilaktyki zostało poprzedzone diagnozą potrzeb naszych uczniów, ich
problemów, możliwości oraz uwarunkowań otoczenia. Profilaktyka w naszej szkole
powinna koncentrować się na wzmacnianiu czynników chroniących :
a) rozwijanie zainteresowań uczniów oraz przeciwdziałanie niepowodzeniom
szkolnym ( zainteresowanie nauką szkolną ),
b) wspomaganie rozwoju moralnego uczniów ( poszanowanie norm, wartości i autorytetów ),
c) stworzenie uczniom możliwości przynależenia do pozytywnych grup rówieśniczych : kół zainteresowań, zespołów sportowych, muzycznych, itp.
d) wspomaganie rodziców w prawidłowym pełnieniu przez nich funkcji wychowawczych.
Działalność profilaktyczna szkoły pozostaje w ścisłym związku z działalnością profilaktyczną w środowisku lokalnym, gdyż środowisko odgrywa ważną rolę w kształceniu osobowości ucznia. Pomocne jest w kształtowaniu odpowiednich postaw moralnych i przygotowaniu wychowanków do właściwych wyborów życiowych. Aby profilaktyka odnosiła właściwy skutek szkoła współpracuje z następującymi instytucjami :
Ø Placówki kulturalno – oświatowe ( MDK, Miejska Biblioteka Publiczna, kino, teatr, BWA, teatr profilaktyczny, Urząd Miasta, Kuratorium Oświaty, Wydział Oświaty ) :
- uczestnictwo w spektaklach o charakterze profilaktycznym,
- udział w konkursach organizowanych przez placówki kulturalno – oświatowe,
- uczestnictwo w seansach filmowych o charakterze profilaktycznym.
Ø Placówki oświatowo – opiekuńcze ( Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Poradnia Uzależnień, Miejski Ośrodek pomocy Społecznej, Centrum Pomocy Rodzinie, Centrum Profilaktyki i Terapii Uzależnień ):
- pomoc uczniom przejawiającym trudności w zachowaniu i nauce,
- pomoc dzieciom z rodzin uzależnionych i patologicznych,
- udzielanie pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
Ø Wymiar Sprawiedliwości ( Sąd, Kuratorzy, Policja ):
- współpraca z kuratorem,
- udział w zajęciach prowadzonych przez policję na temat przeciwdziałania agresji i przestępczości.
CELE PROGRAMU :
q stworzenie warunków bezpiecznego funkcjonowania szkoły,
q stworzenie warunków powstania szkoły wolnej od zagrożeń,
q zapobieganie poprzez odpowiednią działalność profilaktyczną takim uzależnieniom jak : alkoholizm, narkomania, nikotynizm, lekomania,
q informowanie o zagrożeniach m. in. HIV i AIDS,
q promocja zdrowego stylu życia.
II. Treści programu profilaktyki ze wskazaniem adresata.
A. Uczniowie z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych ucznia oraz rodzaju grupy ryzyka :
- urzeczywistnienie wartości i przestrzeganie norm społecznych,
-
uczenie najważniejszych umiejętności
psychologicznych i społecznych np. : umiejętności radzenia sobie ze stresem,
nawiązywania
i podtrzymywania dobrych kontaktów z ludźmi, odpierania presji otoczenia i grupy
rówieśniczej, itp.,
- rozwijanie umiejętności prowadzenia zdrowego stylu życia,
- motywowanie do podejmowania osobistych wyborów i postanowień przez uczniów,
- uczenie akceptowanych społecznie sposobów spędzania czasu wolnego,
- przekazywanie rzetelnej i adekwatnej wiedzy o konsekwencjach zachowań ryzykownych.
B. Rodzice :
- podnoszenie wiedzy i umiejętności wychowawczych rodziców,
- współudział rodziców w określaniu kierunków działań profilaktycznych,
- współudział rodziców przy rozwiązywaniu konfliktów na terenie szkoły,
- pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów dziecka.
C. Nauczyciele :
- prezentowanie prawidłowych wzorców zachowań,
- podnoszenie wiedzy i doskonalenie kompetencji wychowawczych,
- rozwijanie umiejętności dobrej współpracy z rodzicami,
- pełna wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, okresu dojrzewania, przyczyn podejmowania zachowań ryzykownych przez wychowanków,
- wyciąganie konsekwencji wobec nieprawidłowych zachowań uczniów, promowanie przez nauczycieli zachowań pożądanych.
III. Strategie i metody realizacji programu profilaktycznego.
A. Strategie informacyjne:
- pogadanka,
- spotkanie ze specjalistą,
- prezentacja filmu wideo,
- wycieczka tematyczna,
- praca w oparciu o tekst przewodni,
- prezentacja teatralna.
B. Strategie edukacyjne:
- realizacja programów profilaktycznych,
- rysunki,
- drama,
- burza mózgów,
- dyskusja,
- technika uzupełniania zdań,
- gry i zabawy dydaktyczne,
- praca w małych grupach,
- metody pedagogiki zabawy,
- happeningi,
- obrzędowość szkolna.
C. Strategie interwencyjne.
- interwencja w środowisku domowym ucznia,
- interwencja w środowisku szkolnym ucznia,
- pomoc psychologiczna, terapia specjalistyczna prowadzone przez specjalistów.
II. Czynniki chroniące.
2.1.Wzmacnianie czynników chroniących, kształtowanie u uczniów pozytywnych wzorców zachowań, przyjmowanie właściwych norm etycznych, budowanie umiejętności „bycia” w grupie rówieśniczej i funkcjonowanie w społeczeństwie realizowane jest w szczególności w ramach pracy wychowawczej według załączonego harmonogramu.
2.1.2.Harmonogram godzin do dyspozycji wychowawcy.
2.3.Formy organizacyjne szkoły sprzyjające wzmacnianiu czynników chroniących.
2.3.1.„Pogotowie dla Gimnazjalisty” –
Dla uczniów gimnazjum organizowane są stałe konsultacje nauczycieli ze wszystkich przedmiotów (od wtorku do piątku). Uczeń ma prawo skorzystać z pomocy nauczyciela dyżurującego w celu pokonania trudności w nauce wynikających z niemożliwości opanowania treści programowych lub po dłuższej nieobecności. Dyżury nauczycieli planowane są z myślą o uczniach, umożliwiają korzystanie z pomocy każdego dnia z wielu przedmiotów (przy odrabianiu zadań domowych, przygotowaniu się do sprawdzianów, powtórek).
2.3.2.Harmonogram konsultacji nauczycieli Gimnazjum nr 8.
2.3.3.Oferta alternatywnego sposobu spędzania czasu wolnego.
Oferta zajęć pozalekcyjnych to koła i kluby zainteresowań przygotowane przez nauczycieli po rozpoznaniu potrzeb i oczekiwań uczniów. Służą one rozwijaniu u uczniów talentów i zdolności, uczą ich właściwego zagospodarowania czasu wolnego. Jeżeli uczeń nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych nauczyciel może odmówić mu możliwości udziału w zajęciach.
2.3.4.Harmonogram zajęć pozalekcyjnych.
2.3.5.W celu dokładnej i systematycznej analizy sytuacji wychowawczej w oddziale klasowym organizowane są przynajmniej dwa razy w semestrze spotkania zespołu nauczycieli uczących w danej klasie.
W sytuacji wystąpienia szczególnie niepokojących sygnałów w zachowaniach uczniów odbywa się doraźne spotkanie na wniosek wychowawcy lub nauczyciela uczącego, w obecności pedagoga.
W przypadku, gdy u ucznia występuje kumulacja zachowań ryzykownych zespół nauczycieli uczących wyznacza spośród siebie „opiekuna”, celem umożliwienia poprawy zachowania danego ucznia.
Zadania opiekuna określi wychowawca i zespół nauczycieli indywidualnie w odniesieniu do konkretnego przypadku.
III. PROGRAM ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNYCH.
Czynniki ryzyka |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Środowisko społeczne i normy w nim występujące, promujące dane wzorce zachowań |
|
|
|
1. negatywne wzorce w mediach |
1.1. uczyć krytycznego stosunku do mediów |
1.1.1. zorganizować debatę szkolną nt. roli mediów w kształtowaniu negatywnych wzorców zachowań |
opiekun Samorządu Uczniowskiego, pedagog |
2. niski poziom kultury prawnej |
2.1. podnieść poziom świadomości i kultury prawnej uczniów |
2.1.1. kontynuować organizację spotkań uczniów z specjalistami Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji nt. prawnych aspektów przestępczości wśród nieletnich i problemów resocjalizacji 2.1.2. przeprowadzić edukację rodziców nt. odpowiedzialności prawnej nieletnich |
wicedyrektor , pedagog
wychowawcy klas |
3. Negatywne wzorce w rodzinie |
3.1. wspieranie rodzin niewydolnych wychowawczo. |
3.1.1. organizować przedsięwzięcia łamiące stereotypy (np. klasowa lub szkolna zabawa , wycieczka, imprezy klasowe z udziałem rodziców) 3.1.2. respektować Punktowy System Oceny Zachowania, Regulamin Gimnazjum, Statut, WSO |
wychowawcy klas, organizatorzy wszyscy nauczyciele |
Eliminowanie negatywnych zachowań w szkole |
|
|
|
1. stan wiedzy pedagogicznej i psychologicznej nauczycieli |
1.1. upowszechniać aktywne metody nauczania. 1.2. indywidualizować pracę z uczniem 1.3. podnieść umiejętności i wiedzę nauczycieli w zakresie respektowania poprawnego zachowania w grupie |
1.1.1. Zorganizować formy doskonalenia zawodowego nt. metod aktywizacji uczniów na lekcjach 1.2.1. dostosować wymagania edukacyjne do możliwości uczniów 1.3.1. zorganizować warsztaty nt. konsekwentnych działań dyscyplinujących uczniów w czasie zajęć szkolnych i imprez
|
dyrekcja ,przewodniczący zespołów samokształceniowych
|
2. brak współpracy rodziców ze szkołą |
2.1. nawiązać kontakt z domem rodzinnym ucznia (w przypadku jego braku) 2.2. zwiększyć częstotliwość kontaktu z domem rodzinnym ucznia |
2.1.1. wysyłać wezwania przez szkołę, zapraszać rodziców
2.2.1. przeprowadzać indywidualne spotkania z rodzicami (obowiązkowo dotyczy przypadków negatywnych zachowań ucznia) |
wychowawcy klas, pedagog wychowawcy klas, wicedyrektor |
3. stan wiedzy pedagogicznej i psychologicznej rodziców |
3.1. podnieść stan wiedzy pedagogicznej i psychologicznej rodziców 3.2. rozszerzyć zakres form pomocy pedagogiczno-psychologicznej dla rodziców |
3.1.1. opracować i realizować tematykę pedagogizacji rodziców uczniów (dla różnych poziomów nauczania) 3.2.1. zorganizować Forum Rodziców podczas wywiadówek |
pedagog w porozumieniu z wychowawcami klas dyrekcja, pedagog, wychowawcy klas |
4. brak poszanowania dla prawa szkolnego |
4.1. egzekwować przestrzeganie prawa wewnątrzszkolnego |
4.1.4. aktualizować zapisy prawa wewnątrzszkolnego 4.1.2. stosować przepisy prawa szkolnego |
zespoły przedmiotowe, wszyscy nauczyciele |
Grupy rówieśnicze i występujące w nich zachowania dysfunkcyjne |
|
|
|
1. uległość wobec grupy |
1.1. eliminować istnienie negatywnych grup rówieśniczych
1.2.
Integrować zespoły klasowe 1.3. podnosić samoocenę ucznia |
1.1.1. przeprowadzić badania socjometryczne w klasach. 1.1.2.przeprowadzić zajęcia wychowawcze nt. subkultur młodzieżowych
1.2.1. przeprowadzić obowiązkowe zajęcia wychowawcze i imprezy integrujące zespoły klasowe 1.3.1. budowanie systemu osobistego wsparcia |
pedagog we współpracy z wychowawcami klas
wychowawcy klas pedagog |
2. przemoc i agresja |
2.1. ograniczyć zjawiska przemocy i agresji wśród uczniów
2.2. podnieść umiejętności i wiedzę nauczycieli 2.3. dostarczyć uczniom wiedzę nt. sposobów radzenia sobie z emocjami, stresem i zagrożeniem 2.4 przejawy cyberprzemocy jako groźnej formy przemocy rówieśniczej
|
2.1.1 zdiagnozować miejsca oraz sytuacje występowania przemocy i agresji w szkole 2.1.2. przeprowadzić badania socjometryczne lub ankietowe w klasach 2.2.1. zorganizować warsztaty nt. przemocy i agresji w ramach WDN 2.3.1. przeprowadzić zajęcia wychowawcze nt. kształtowania prawidłowych postaw oraz ćwiczenia umiejętności zachowania się w sytuacji stresu, frustracji oraz zagrożenia 2.3.2. koordynacja działań zespołu ds. przeciwdziałania agresji w ramach Klubu SUS 2.3.3. oferta zajęć pozalekcyjnych 2.4.1. dostarczyć uczniom wiedzę nt. cyberprzemocy w sieci , skali problemu 2.4.2. poruszać problematykę na spotkaniach z uczniami (formy, sprawcy, świadkowie , sposoby reagowania ) 2.4.3. poruszać problem na spotkaniach z rodzicami 2.4.5. opracować i wdrożyć program działań interwencyjnych ( kodeks odpowiedzialnego korzystania z sieci i telefonów komórkowych) |
pedagog we współpracy z wychowawcami klas dyrekcja, pedagog
zespół nauczycieli organizatorzy zajęć
pedagog i wychowawcy klas
|
Słabe wyniki w nauce |
|
|
|
1. lenistwo |
1.1. aktywizować uczniów zachęcać do czynnego i efektywnego wykorzystania czasu wolnego, umożliwić zdobycie nowych umiejęt ności |
1.1.1. stosować metody aktywizujące w pracy z uczniami, motywować do aktywności 1.1.2. zaangażować uczniów w działalność pozytywną (społeczna, charytatywną, artystyczną itp., umożliwić odnoszenie sukcesów) |
wszyscy nauczyciele opiekunowie klubów, kół, organizacji, |
2. niska samoocena uczniów |
2.1. pracować nad podniesieniem samooceny uczniów |
2.1.1. wykorzystywać elementy motywacji w systemie oceniania, WSO 2.1.2. kontynuować Dni Otwarte Szkoły, konsultacje dla uczniów, pomoc w przygotowaniu do egzaminu, |
wszyscy nauczyciele
wszyscy nauczyciele |
3. poziom absencji na zajęciach w szkole |
3.1. ograniczać rozmiary absencji uczniów ma lekcjach |
3.1.1. zapoznać uczniów i rodziców z treściami prawa szkolnego dotyczącego praw i obowiązków uczniów, zasadami usprawiedliwiania nieobecności 3.1.2. monitorować absencję uczniów w szkole. 3.1.3. koordynacja działań zespołu ds. frekwencji w ramach Klubu SUS) 3.1.4 .zobowiązać rodziców uczniów o wysokiej absencji do stałego kontaktu z nauczycielami |
wychowawcy, pedagog
wychowawcy, pedagog zespół nauczycieli klubu SUS wicedyrektor, pedagog, wychowawcy |
4. problemy okresu dojrzewania |
4.1. rozpoznawać problemy rozwojowe uczniów |
4.1.1. wspomagać rodziców w nawiązaniu kontaktu ze specjalistami 4.1.2. zorganizować warsztaty dla nauczycieli nt. problemów dziecka w wieku dojrzewania 4.1.3. organizować spotkania zespołów klasowych i zespół wychowawczy, podejmujących problematykę trudności wychowawczych związanych z okresem dojrzewania |
wychowawcy, wicedyrektor, pedagog
pedagog wicedyrektor, pedagog, wychowawcy |
Brak celów życiowych |
|
|
|
1. brak umiejętności radzenia sobie z trudami życia |
1.1. dostarczać uczniom wiedzę o konsekwencjach zachowań ryzykownych 1.2. aktywizować system wartości przeciw zachowaniom ryzykownym |
1.1.1.
podjąć na lekcjach wychowawczych tematykę odpowiedzialności prawnej i
moralnej 1.2.1. przeprowadzić lekcje wychowawcze nt. przyjaźni, miłości, szczęścia rodzinnego – wartości najbardziej cenionych przez młodzież 1.2.2. wykorzystywać uczestnictwo młodzieży w praktykach religijnych dla dostarczania wiedzy o wartościach uniwersalnych |
wychowawcy klas
księża katecheci, wychowawcy klas wszyscy nauczyciele księża katecheci |
2. brak alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego |
2.1. ukazywać alternatywne sposoby organizowania życia |
2.1.1. szkoła prezentuje szeroką ofertę zajęć pozalekcyjnych |
nauczyciele przedmiotów |
Dostęp do środków i substancji psychoaktywnych |
|
|
|
1. niska wiedza uczniów o mechanizmach uzależnień |
1.1. dostarczyć uczniom i ich rodzicom wiedzę nt. przyczyn sięgania po środki psychoaktywne 1.2. dbać o rozwój wiedzy i umiejętności zawodowych nauczycieli z zakresu uzależnień 1.3. wykorzystać wsparcie (konsultacje) ze strony specjalistów
1.4. kontynuować realizację programów profilaktycznych, programów psychoedukacyjnych 1.5. upowszechniać wśród uczniów znajomość zachowań asertywnych |
1.1.1. zgromadzić materiały, nowoczesne środki dydaktyczne nt. profilaktyki uzależnień
1.2.1. przygotować i przeprowadzić lekcje wychowawcze nt. zagrożeń związanych z uzależnieniami
1.3.1. przeprowadzić pedagogizacje rodziców nt. zagrożeń uzależnieniami i profilaktyki uzależnień 1.3.2. zorganizować formy doskonalenia zawodowego nt. zagrożeń uzależnieniami i profilaktyki uzależnień 1.4.1. zorganizować konkurs wiedzy uczniów nt. zdrowego życia 1.4.2. nasilić propagandę wizualną nt. uzależnień 1.4.3. realizować programy profilaktyczne 1.5.1. przeprowadzać godziny wychowawcze z zakresu asertywności i komunikacji 1.6.1. przeprowadzić godziny wychowawcze z zakresu szkodliwości zażywania "dopalaczy" i odpowiedzialności prawnej w tym zakresie |
pedagog
wychowawcy klas, pedagog
wychowawcy klas, pedagog
pedagog
higienistka
nauczyciele przeszkoleni wychowawcy |
Wczesna inicjacja w zachowaniach ryzykownych |
|
|
|
1. wczesne podejmowanie współżycia seksualnego |
1.1. wdrożyć tematykę do realizacji treści ścieżek edukacyjnych: edukacja prozdrowotna oraz wychowanie do życia w rodzinie 1.2. dostarczyć uczniom wiedze o AIDS oraz chorobach przenoszonych droga płciową |
1.1.1. realizować tematykę opracowana dla poszczególnych etapów kształcenia 1.1.2. podejmować tematykę AIDS i chorób przenoszonych drogą płciową w ramach lekcji wychowawczych 1.2.2. uruchomić propagandę wizualną |
nauczyciele przeszkoleni
nauczyciele przeszkoleni, wychowawcy, opiekun PCK, higienistka |
2. przejawy demoralizacji |
2.1 dostarczyć nauczycielom wiedzę nt. przyczyn występowania trudności wychowawczych i sposobów rozwiązywania problemów.. |
2.1.1. poruszać problematykę na spotkaniach z rodzicami 2.1.2. poruszać problematykę na spotkaniach zespołów klasowych 2.1.3. opracować i wdrożyć program działań interwencyjnych przeciwdziałających demoralizacji |
pedagog
|
IV. PUNKTOWY SYSTEM OCENY ZACHOWANIA.
4.1.Punktowy System Oceny Zachowania pełni rolę motywacyjną. Ma on za zadanie wdrożyć uczniów do odpowiedzialności za swoją postawę. Wyrabia nawyki sprawiedliwej oceny zachowania swojego i kolegów. Ze względu na swoją konstrukcję wzmacnia pozytywne zachowania a uczniom przejawiającym negatywną postawę daje możliwość poprawy swojej postawy zachowania
V. PROGRAM DZIAŁAŃ INTERWENCYJNYCH. |
|
Ryzykowne zachowanie |
Podjęte działanie interwencyjne |
1 Palenie papierosów (przebywanie w towarzystwie palących na terenie szkoły i poza terenem) |
1.1 Informacja dla rodziców bezpośrednio po wydarzeniu1.2 Nagana wychowawcy1.3 Wykluczenie przez wychowawcę z imprez szkolnych na określony czas1.4 Stworzenie możliwości wykonania pracy dodatkowej z własnej inicjatywy- na rzecz szkoły lub innej instytucji1.5 Odwołanie z funkcji w samorządzie.
|
2 Alkohol lub środki psychoaktywne |
2.1 Informacja dla rodziców bezpośrednio po wydarzeniu2.2 Wezwanie policji2.3 Zgłoszenie wniosku o demoralizację do Sądu Rodzinnego2.4 Nagana dyrektora szkoły2.5 Wykluczenie z imprez szkolnych i klasowych w danym semestrze oraz zajęć dodatkowych oferowanych przez szkołę2.6 Jeżeli zachowanie ucznia wpływa demoralizująco na grupę wychowawca występuje z wnioskiem do nauczycieli uczących w danej klasie (oraz wychowawców klas na danym poziomie) o zmianę oddziału klasowego.2.7 Odwołanie z funkcji w samorządzie.
|
3 Kradzież |
3.1 Informacja dla rodziców bezpośrednio po wydarzeniu3.2 Zwrot kosztów lub skradzionej rzeczy3.3 Nagana wychowawcy lub dyrektora3.4 W sytuacjach ekstremalnych (wyjątkowo szkodliwych społecznie) zgłoszenie faktu policji3.5 Odwołanie z funkcji w samorządzie.
|
4 Niszczenie mienia |
4.1 Informacja dla rodziców bezpośrednio po wydarzeniu4.2 Zwrot kosztów lub naprawa szkody (odkupienie zniszczonej rzeczy)4.3 Nagana wychowawcy lub dyrektora4.4 Odwołanie z funkcji w samorządzie.4.5 Wykluczenie z imprez szkolnych i klasowych w danym semestrze oraz zajęć dodatkowych oferowanych przez szkołę
|
5 Wagary i spóźnienia |
5.1 Nieobecność na pojedynczych lekcjach®obowiązek usprawiedliwienia następnego dnia5.2a) Nieusprawiedliwienie nieobecności może skutkować odpytaniem w formie ustnej lub pisemnej na następnej lekcjib) Obowiązek udziału w konsultacjach i zaliczenie treści przedmiotów, na których uczeń był nieobecnyc)W przypadku nie zgłoszenia się na konsultacje w terminie 7 dni nauczyciel ma prawo postawić jedynkę(bez możliwości poprawy) z danego przedmiotu5.3 Zakaz udziału w imprezach5.4 Odwołanie z funkcji w samorządzie.5.5 W przypadku gdy wychowawca jest zdania, że wagarujący uczeń demoralizuje grupę wychowawca występuje z wnioskiem do nauczycieli uczących w danej oraz wychowawców na danym poziomie klasowym o zmianę oddziału klasowego.5.6 Uczeń spóźniony powyżej10 min. otrzymuje od nauczyciela dodatkową pracę pisemną lub ustną,, której niewykonanie skutkuje ocena niedostateczna z przedmiotu5.7 Ucieczka całej klasy –godzina nieusprawiedliwiona. Uczniowie mają obowiązek uczestniczyć w zajęciach dodatkowych w terminie wyznaczonym przez nauczyciela lub wykonać dodatkową pracę zleconą przez nauczyciela (odmowa wykonania dodatkowej pracy lub niezgłoszenie się na dodatkowe zajęcia może skutkować oceną niedostateczną bez możliwości poprawy)
|
6 Arogancja, przemoc, wulgarne zachowania |
6.1 Rozmowa dyscyplinująca6.2 Odwołanie z funkcji w samorządzie6.3 Informacja dla rodziców bezpośrednio po wydarzeniu6.4 Jeżeli zachowanie ucznia wpływa demoralizująco na grupę wychowawca występuje z wnioskiem do nauczycieli uczących oraz wychowawców na danym o zmianę oddziału klasowego.6.5 Zakaz udziału w imprezach klasowych i szkolnych6.6 Zakaz udziału w zajęciach sportowych i kołach zainteresowań6.7 Podjęcie się przez ucznia z własnej inicjatywy zadań na rzecz szkoły w uzgodnieniu z wychowawcą
|
7 Trudności w nauce |
7.1 Informacja dla rodziców o trudnościach ucznia wynikających z zaniedbywania obowiązków szkolnych7.2 Zobowiązanie rodziców do przynajmniej comiesięcznych kontaktów z wychowawcą i nauczycielami uczącymi w celu uzyskania pomocy pedagogicznej7.3 Uczniowie wskazani przez nauczyciela obowiązkowo i systematycznie korzystają z konsultacji i zajęć wyrównawczych w celu uzupełnienia braków7.4 Umożliwienie i pomoc rodzicom w kontakcie ze specjalistami
|
UWAGA !
W przypadku, gdy u ucznia występuje kumulacja zachowań ryzykownych zespół klasowy nauczycieli uczących może wyznaczyć spośród siebie „opiekuna” w celu umożliwienia poprawy zachowania danego ucznia.