PROGRAM  PROFILAKTYKI  SZKOLNEJ
aktualizacja 11.03.2009

 I.                  Podstawą prawną do wprowadzenia działań profilaktycznych,
w ramach programu profilaktyki szkolnej, stanowią :
 

v    Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej – art. 72

v    Konwencja o Prawach Dziecka – art.3, art. 19, art. 33

v    Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U. z 1996 r. nr 67, poz.329 z późniejszymi zmianami ).

v    Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. nr 51, poz. 458

v    Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2002 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. nr 10 z 2002 r. poz. 96 )

v    Rozporządzenie MENiS z dnia 19.07.2002 r. zmieniające rozporządzenie
w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego
i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. nr 121 z 2002 r. poz. 1037 ) :  

-         Program Ochrony Zdrowia Psychicznego,

-         Narodowy program profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

-         Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii,

-         Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV.

  Program Profilaktyki Szkolnej powstał w oparciu o główne idee naszej szkoły, zawarte w statucie, koncepcji edukacji i programie wychowawczym. Dotyczy profilaktyki zachowań agresywnych spowodowanych różnorodnymi przyczynami.

Profilaktyka rozumiana jako zapobieganie występowaniu niepożądanych procesów i zjawisk, określanych jako przejawy patologii życia społecznego, jako system działań wzmacniających lub podtrzymujących różne, dodatnie społecznie postawy uczniów w toku wychowania, realizowana jest podczas działalności edukacyjnej szkoły, tj. w ramach godzin wychowawczych i w postaci różnych odrębnych zajęć profilaktyczno – edukacyjnych.

Tworzenie Szkolnego Programu Profilaktyki zostało poprzedzone diagnozą potrzeb naszych uczniów, ich problemów, możliwości oraz uwarunkowań   otoczenia. Profilaktyka w naszej szkole powinna koncentrować się na wzmacnianiu czynników chroniących :
a) rozwijanie zainteresowań uczniów oraz przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym ( zainteresowanie nauką szkolną ),

b) wspomaganie rozwoju moralnego uczniów ( poszanowanie norm,  wartości i autorytetów ), 

c) stworzenie uczniom możliwości przynależenia do pozytywnych grup  rówieśniczych : kół zainteresowań, zespołów sportowych, muzycznych, itp.

d)  wspomaganie rodziców w prawidłowym pełnieniu przez nich funkcji  wychowawczych. 

         Działalność profilaktyczna szkoły pozostaje w ścisłym związku z działalnością profilaktyczną w środowisku lokalnym, gdyż środowisko odgrywa ważną rolę w kształceniu osobowości ucznia. Pomocne jest w kształtowaniu odpowiednich postaw moralnych i przygotowaniu wychowanków do właściwych wyborów życiowych. Aby profilaktyka odnosiła właściwy skutek szkoła współpracuje z następującymi instytucjami : 

Ø     Placówki kulturalno – oświatowe ( MDK, Miejska Biblioteka Publiczna, kino, teatr, BWA, teatr profilaktyczny, Urząd Miasta, Kuratorium Oświaty, Wydział Oświaty ) :

-         uczestnictwo w spektaklach o charakterze profilaktycznym,

-         udział w konkursach organizowanych przez placówki kulturalno – oświatowe,

-         uczestnictwo w seansach filmowych o charakterze profilaktycznym. 

Ø     Placówki oświatowo – opiekuńcze ( Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Poradnia Uzależnień, Miejski Ośrodek pomocy Społecznej, Centrum Pomocy Rodzinie, Centrum Profilaktyki i Terapii Uzależnień ):

-         pomoc uczniom przejawiającym trudności w zachowaniu i nauce,

-         pomoc dzieciom z rodzin uzależnionych i patologicznych,

-         udzielanie pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej. 

Ø     Wymiar Sprawiedliwości ( Sąd, Kuratorzy, Policja ):

-         współpraca z kuratorem,

-         udział w zajęciach prowadzonych przez policję na temat przeciwdziałania agresji i przestępczości. 

CELE PROGRAMU : 

q       stworzenie warunków bezpiecznego funkcjonowania szkoły,

q       stworzenie warunków powstania szkoły wolnej od zagrożeń,

q       zapobieganie poprzez odpowiednią działalność profilaktyczną takim uzależnieniom jak : alkoholizm, narkomania, nikotynizm, lekomania,

q       informowanie o zagrożeniach m. in. HIV i AIDS,

q       promocja zdrowego stylu życia. 

II. Treści programu  profilaktyki ze wskazaniem adresata. 

A.    Uczniowie  z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych ucznia oraz rodzaju grupy ryzyka  : 

-         urzeczywistnienie wartości i przestrzeganie norm społecznych,

-         uczenie najważniejszych umiejętności psychologicznych i społecznych np. : umiejętności radzenia sobie ze stresem, nawiązywania
i podtrzymywania dobrych kontaktów z ludźmi, odpierania presji otoczenia i grupy rówieśniczej, itp.,

-         rozwijanie umiejętności prowadzenia zdrowego stylu życia,

-         motywowanie do podejmowania osobistych wyborów i postanowień przez uczniów,

-         uczenie akceptowanych społecznie sposobów spędzania czasu wolnego,

-         przekazywanie rzetelnej i adekwatnej wiedzy o konsekwencjach zachowań ryzykownych. 

B.    Rodzice : 

-         podnoszenie wiedzy i umiejętności wychowawczych rodziców,

-         współudział rodziców w określaniu kierunków działań profilaktycznych,

-         współudział rodziców przy rozwiązywaniu konfliktów na terenie szkoły,

-         pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów dziecka. 

C.    Nauczyciele : 

-         prezentowanie prawidłowych wzorców zachowań,

-         podnoszenie wiedzy i doskonalenie kompetencji wychowawczych,

-         rozwijanie umiejętności dobrej współpracy z rodzicami,

-         pełna wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, okresu dojrzewania, przyczyn podejmowania zachowań ryzykownych przez wychowanków,

-         wyciąganie konsekwencji wobec nieprawidłowych zachowań uczniów, promowanie przez nauczycieli zachowań pożądanych. 

III.   Strategie i metody realizacji programu profilaktycznego. 

A.   Strategie informacyjne: 

-         pogadanka,

-         spotkanie ze specjalistą,

-         prezentacja filmu wideo,

-         wycieczka tematyczna,

-         praca w oparciu o tekst przewodni,

-         prezentacja teatralna. 

B.    Strategie edukacyjne: 

-         realizacja programów profilaktycznych,

-         rysunki,

-         drama,

-         burza mózgów,

-         dyskusja,

-         technika uzupełniania zdań,

-         gry i zabawy dydaktyczne,

-         praca w małych grupach,

-         metody pedagogiki zabawy,

-          happeningi,

-         obrzędowość szkolna. 

C.   Strategie interwencyjne. 

-         interwencja w środowisku domowym ucznia,

-         interwencja w środowisku szkolnym ucznia,

-         pomoc psychologiczna, terapia specjalistyczna prowadzone przez specjalistów.

II. Czynniki chroniące. 

2.1.Wzmacnianie czynników chroniących, kształtowanie u uczniów pozytywnych wzorców zachowań, przyjmowanie właściwych norm etycznych, budowanie umiejętności „bycia” w grupie rówieśniczej i funkcjonowanie w społeczeństwie realizowane jest w szczególności w ramach pracy wychowawczej według załączonego harmonogramu. 

2.1.2.Harmonogram godzin do dyspozycji wychowawcy.

2.3.Formy organizacyjne szkoły sprzyjające wzmacnianiu czynników chroniących. 

2.3.1.„Pogotowie dla Gimnazjalisty” –  

Dla uczniów gimnazjum organizowane są stałe konsultacje nauczycieli ze wszystkich przedmiotów (od wtorku do piątku). Uczeń ma prawo skorzystać z pomocy nauczyciela dyżurującego w celu pokonania trudności w nauce wynikających z niemożliwości opanowania treści programowych lub po dłuższej nieobecności. Dyżury nauczycieli planowane są z myślą o uczniach, umożliwiają korzystanie z pomocy każdego dnia z wielu przedmiotów (przy odrabianiu zadań domowych, przygotowaniu się do sprawdzianów, powtórek).

2.3.2.Harmonogram konsultacji nauczycieli Gimnazjum nr 8.  

2.3.3.Oferta alternatywnego sposobu spędzania czasu wolnego. 

Oferta zajęć pozalekcyjnych to koła i kluby zainteresowań przygotowane przez nauczycieli po rozpoznaniu potrzeb i oczekiwań uczniów. Służą one rozwijaniu u uczniów talentów i zdolności, uczą ich właściwego zagospodarowania czasu wolnego. Jeżeli uczeń nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych nauczyciel może odmówić mu możliwości udziału w zajęciach.  

2.3.4.Harmonogram zajęć pozalekcyjnych.

2.3.5.W celu dokładnej i systematycznej analizy sytuacji wychowawczej w oddziale klasowym organizowane są przynajmniej dwa razy w semestrze spotkania zespołu nauczycieli uczących w danej klasie.

W sytuacji wystąpienia szczególnie niepokojących sygnałów w  zachowaniach uczniów odbywa się doraźne spotkanie na wniosek wychowawcy lub nauczyciela uczącego, w obecności pedagoga.

W przypadku, gdy u ucznia występuje kumulacja zachowań ryzykownych zespół nauczycieli uczących wyznacza spośród siebie „opiekuna”, celem umożliwienia poprawy zachowania danego ucznia.

Zadania opiekuna określi wychowawca i zespół nauczycieli indywidualnie w odniesieniu do konkretnego przypadku. 

 III. PROGRAM ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNYCH. 

Czynniki ryzyka

Zadania

Sposoby realizacji

Odpowiedzialni

Środowisko społeczne i normy w nim występujące, promujące dane wzorce zachowań

 

 

 

1.         negatywne wzorce w mediach

1.1.      uczyć krytycznego stosunku do mediów

1.1.1.   zorganizować debatę szkolną nt. roli mediów w kształtowaniu negatywnych wzorców zachowań

opiekun Samorządu Uczniowskiego, pedagog

2.         niski poziom kultury prawnej

2.1.      podnieść poziom świadomości i kultury prawnej uczniów

2.1.1.   kontynuować organizację spotkań uczniów z specjalistami Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji nt. prawnych aspektów przestępczości wśród nieletnich i problemów resocjalizacji

2.1.2.   przeprowadzić edukację rodziców nt. odpowiedzialności prawnej nieletnich

wicedyrektor , pedagog

 

 

wychowawcy klas

3.         Negatywne wzorce w rodzinie

3.1.      wspieranie rodzin niewydolnych wychowawczo.

3.1.1.   organizować przedsięwzięcia łamiące stereotypy (np. klasowa lub szkolna zabawa , wycieczka, imprezy klasowe z udziałem rodziców)

3.1.2.   respektować Punktowy System Oceny Zachowania, Regulamin Gimnazjum, Statut, WSO

wychowawcy klas, organizatorzy

 

wszyscy nauczyciele

Eliminowanie negatywnych zachowań w szkole

 

 

 

1.         stan wiedzy pedagogicznej i psychologicznej nauczycieli

1.1.      upowszechniać aktywne metody nauczania.

1.2.      indywidualizować pracę z uczniem

1.3.      podnieść umiejętności i wiedzę nauczycieli w zakresie respektowania poprawnego zachowania w grupie

1.1.1.   Zorganizować formy doskonalenia zawodowego nt. metod aktywizacji uczniów na lekcjach

1.2.1.   dostosować wymagania edukacyjne do możliwości uczniów

1.3.1.    zorganizować warsztaty nt. konsekwentnych działań dyscyplinujących uczniów w czasie zajęć szkolnych i imprez

 

dyrekcja ,przewodniczący zespołów samokształceniowych
nauczyciele przedmiotów


dyrekcja, pedagog

2.         brak współpracy rodziców ze szkołą

2.1.      nawiązać kontakt z domem rodzinnym ucznia (w przypadku jego braku)

2.2.      zwiększyć częstotliwość kontaktu z domem rodzinnym ucznia

2.1.1.   wysyłać wezwania przez szkołę, zapraszać rodziców

 

2.2.1.   przeprowadzać indywidualne spotkania z rodzicami (obowiązkowo dotyczy przypadków negatywnych zachowań ucznia)

wychowawcy klas, pedagog

 

wychowawcy klas, wicedyrektor

3.         stan wiedzy pedagogicznej i psychologicznej rodziców

3.1.      podnieść stan wiedzy pedagogicznej i psychologicznej rodziców

3.2.      rozszerzyć zakres form pomocy pedagogiczno-psychologicznej dla rodziców

3.1.1.   opracować i realizować tematykę pedagogizacji rodziców uczniów (dla różnych poziomów nauczania)

3.2.1.   zorganizować Forum Rodziców podczas wywiadówek

pedagog w porozumieniu z wychowawcami klas

 

dyrekcja, pedagog, wychowawcy klas

4.         brak poszanowania dla prawa szkolnego

4.1.      egzekwować przestrzeganie prawa wewnątrzszkolnego

4.1.4.   aktualizować zapisy prawa wewnątrzszkolnego

4.1.2.   stosować przepisy prawa szkolnego

zespoły przedmiotowe,

wszyscy nauczyciele

Grupy rówieśnicze i występujące w nich zachowania dysfunkcyjne

 

 

 

1.         uległość wobec grupy

1.1.   eliminować istnienie negatywnych grup rówieśniczych

 

1.2.      Integrować zespoły klasowe

 

1.3.      podnosić samoocenę ucznia

1.1.1.    przeprowadzić badania socjometryczne w klasach.

1.1.2.przeprowadzić zajęcia wychowawcze nt. subkultur     młodzieżowych

 

1.2.1.   przeprowadzić obowiązkowe zajęcia wychowawcze   i imprezy integrujące zespoły klasowe

1.3.1.   budowanie systemu osobistego wsparcia

pedagog we współpracy z wychowawcami klas
wychowawcy klas, pedagog

 

wychowawcy klas

 

pedagog

2.         przemoc i agresja

2.1.      ograniczyć zjawiska przemocy i agresji wśród uczniów

 

2.2.      podnieść umiejętności i wiedzę nauczycieli

2.3.      dostarczyć uczniom wiedzę nt. sposobów radzenia sobie z emocjami, stresem i zagrożeniem

2.4  przejawy cyberprzemocy jako groźnej formy przemocy rówieśniczej

 

2.1.1    zdiagnozować miejsca oraz sytuacje występowania   przemocy i agresji w szkole

2.1.2.   przeprowadzić badania socjometryczne lub ankietowe w klasach

2.2.1.   zorganizować warsztaty nt. przemocy i agresji w ramach WDN

2.3.1.   przeprowadzić zajęcia wychowawcze nt. kształtowania prawidłowych postaw oraz ćwiczenia umiejętności zachowania się w sytuacji stresu, frustracji oraz zagrożenia

2.3.2.   koordynacja działań zespołu ds. przeciwdziałania agresji w ramach Klubu SUS

2.3.3.   oferta zajęć pozalekcyjnych

2.4.1. dostarczyć uczniom wiedzę nt. cyberprzemocy w sieci , skali problemu

2.4.2. poruszać problematykę na spotkaniach z uczniami (formy, sprawcy, świadkowie , sposoby reagowania )

2.4.3. poruszać problem na spotkaniach z rodzicami

2.4.5. opracować i wdrożyć program działań interwencyjnych ( kodeks odpowiedzialnego korzystania z sieci i telefonów komórkowych)

pedagog we współpracy z wychowawcami klas

wychowawcy klas, pedagog

dyrekcja, pedagog


wszyscy nauczyciele we współpracy z pedagogiem

 

zespół nauczycieli

 

organizatorzy zajęć

 

pedagog i wychowawcy klas

 

Słabe wyniki w nauce

 

 

 

1.         lenistwo

1.1.      aktywizować uczniów zachęcać do czynnego i efektywnego wykorzystania czasu wolnego, umożliwić   zdobycie nowych umiejęt  ności

1.1.1.   stosować metody aktywizujące w pracy z uczniami, motywować do aktywności  

1.1.2.   zaangażować uczniów w działalność pozytywną (społeczna, charytatywną, artystyczną itp., umożliwić odnoszenie sukcesów)

wszyscy nauczyciele

 

opiekunowie klubów, kół, organizacji,

2.         niska samoocena uczniów

2.1.      pracować nad podniesieniem samooceny uczniów

2.1.1.   wykorzystywać elementy motywacji w systemie oceniania, WSO

2.1.2.   kontynuować Dni Otwarte Szkoły, konsultacje dla uczniów, pomoc w przygotowaniu do egzaminu,

wszyscy nauczyciele

 

wszyscy nauczyciele

3.         poziom absencji na zajęciach w szkole

3.1.      ograniczać rozmiary absencji uczniów ma lekcjach

3.1.1.   zapoznać uczniów i rodziców z treściami prawa szkolnego dotyczącego praw i obowiązków uczniów, zasadami usprawiedliwiania nieobecności

3.1.2.   monitorować absencję uczniów w szkole.

3.1.3.   koordynacja działań zespołu ds. frekwencji w ramach Klubu SUS)

3.1.4 .zobowiązać rodziców uczniów o wysokiej absencji do stałego kontaktu z nauczycielami

wychowawcy, pedagog

 

wychowawcy, pedagog

zespół nauczycieli klubu SUS

wicedyrektor, pedagog, wychowawcy

4.         problemy okresu dojrzewania

4.1.      rozpoznawać problemy rozwojowe uczniów

4.1.1.   wspomagać rodziców w nawiązaniu kontaktu ze specjalistami

4.1.2.   zorganizować warsztaty dla nauczycieli nt. problemów dziecka w wieku dojrzewania

4.1.3.   organizować spotkania zespołów klasowych i zespół wychowawczy, podejmujących problematykę trudności wychowawczych związanych z okresem dojrzewania

wychowawcy, wicedyrektor, pedagog

pedagog

 

wicedyrektor, pedagog, wychowawcy

Brak celów życiowych

 

 

 

1.         brak umiejętności radzenia sobie z trudami życia

1.1.    dostarczać uczniom wiedzę o konsekwencjach zachowań  ryzykownych

1.2.    aktywizować system wartości przeciw zachowaniom ryzykownym

1.1.1.   podjąć na lekcjach wychowawczych tematykę odpowiedzialności prawnej i moralnej

 

1.2.1.   przeprowadzić lekcje wychowawcze nt. przyjaźni, miłości, szczęścia rodzinnego – wartości najbardziej cenionych przez młodzież

1.2.2.   wykorzystywać uczestnictwo młodzieży w praktykach religijnych dla dostarczania wiedzy o wartościach  uniwersalnych

wychowawcy klas

 

księża katecheci, wychowawcy klas

 

wszyscy nauczyciele księża katecheci

2.         brak alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego

2.1.      ukazywać alternatywne sposoby organizowania życia

2.1.1.   szkoła prezentuje szeroką ofertę zajęć pozalekcyjnych

nauczyciele przedmiotów

Dostęp do środków i substancji psychoaktywnych

 

 

 

1.         niska wiedza uczniów o mechanizmach uzależnień

1.1.    dostarczyć uczniom i ich rodzicom wiedzę nt.  przyczyn sięgania po środki psychoaktywne

1.2.    dbać o rozwój wiedzy i umiejętności zawodowych nauczycieli z zakresu uzależnień

1.3.    wykorzystać wsparcie (konsultacje) ze strony specjalistów

 

1.4.    kontynuować realizację programów profilaktycznych, programów psychoedukacyjnych

1.5.    upowszechniać wśród uczniów znajomość zachowań asertywnych

1.1.1.    zgromadzić materiały, nowoczesne środki dydaktyczne nt. profilaktyki uzależnień

 

1.2.1.    przygotować i przeprowadzić lekcje wychowawcze   nt. zagrożeń związanych z uzależnieniami

 

1.3.1.    przeprowadzić pedagogizacje rodziców nt. zagrożeń   uzależnieniami i profilaktyki uzależnień

1.3.2.    zorganizować formy doskonalenia zawodowego nt. zagrożeń uzależnieniami i profilaktyki uzależnień

1.4.1.    zorganizować konkurs wiedzy uczniów nt. zdrowego życia

1.4.2.    nasilić propagandę wizualną nt. uzależnień

1.4.3.    realizować programy profilaktyczne

1.5.1.   przeprowadzać godziny wychowawcze z zakresu asertywności i komunikacji

1.6.1. przeprowadzić godziny wychowawcze z zakresu szkodliwości zażywania "dopalaczy" i odpowiedzialności prawnej w tym zakresie

pedagog

 

 

wychowawcy klas, pedagog

 

wychowawcy klas, pedagog

pedagog

 

higienistka

 

nauczyciele przeszkoleni

pedagog

wychowawcy

Wczesna inicjacja w zachowaniach ryzykownych

 

 

 

1.         wczesne podejmowanie współżycia seksualnego

1.1.      wdrożyć tematykę do realizacji treści ścieżek edukacyjnych: edukacja prozdrowotna oraz wychowanie do życia w rodzinie

1.2.      dostarczyć uczniom wiedze o AIDS oraz chorobach przenoszonych droga płciową

1.1.1.    realizować tematykę opracowana dla poszczególnych etapów kształcenia

1.1.2.    podejmować tematykę AIDS i chorób przenoszonych drogą płciową w ramach lekcji wychowawczych

1.2.2.   uruchomić propagandę wizualną

nauczyciele przeszkoleni

 

nauczyciele przeszkoleni, wychowawcy,

 

opiekun PCK, higienistka

2.         przejawy demoralizacji

2.1       dostarczyć nauczycielom wiedzę nt. przyczyn występowania trudności wychowawczych i sposobów rozwiązywania problemów..

2.1.1.   poruszać problematykę na spotkaniach z rodzicami

2.1.2.   poruszać problematykę na spotkaniach zespołów klasowych

2.1.3.   opracować i wdrożyć program działań interwencyjnych przeciwdziałających demoralizacji

pedagog

wychowawcy, pedagog


wicedyrektor, pedagog, wychowawcy

IV. PUNKTOWY SYSTEM OCENY ZACHOWANIA. 

4.1.Punktowy System Oceny Zachowania pełni rolę motywacyjną. Ma on za zadanie wdrożyć uczniów do odpowiedzialności za swoją postawę. Wyrabia nawyki sprawiedliwej oceny zachowania swojego i kolegów. Ze względu na swoją konstrukcję wzmacnia pozytywne zachowania a uczniom przejawiającym negatywną postawę daje możliwość poprawy swojej postawy zachowania

V. PROGRAM DZIAŁAŃ INTERWENCYJNYCH.

Ryzykowne zachowanie

Podjęte działanie interwencyjne

1            Palenie papierosów (przebywanie w towarzystwie palących na terenie szkoły i poza terenem)

1.1            Informacja dla rodziców bezpośrednio po wydarzeniu

1.2            Nagana wychowawcy

1.3            Wykluczenie przez wychowawcę z imprez szkolnych na określony czas

1.4            Stworzenie możliwości wykonania pracy dodatkowej z własnej inicjatywy- na rzecz szkoły lub innej instytucji

1.5      Odwołanie z funkcji w samorządzie.

 

 

 

2            Alkohol lub środki psychoaktywne

2.1            Informacja dla rodziców bezpośrednio po wydarzeniu

2.2            Wezwanie policji

2.3            Zgłoszenie wniosku o demoralizację do Sądu Rodzinnego

2.4            Nagana dyrektora szkoły

2.5            Wykluczenie z imprez szkolnych i klasowych w danym semestrze oraz zajęć dodatkowych oferowanych przez szkołę

2.6            Jeżeli zachowanie ucznia wpływa demoralizująco na grupę wychowawca występuje z wnioskiem do nauczycieli uczących w danej klasie (oraz wychowawców klas na danym poziomie) o zmianę oddziału klasowego.

2.7      Odwołanie z funkcji w samorządzie.

 

 

 

3            Kradzież

3.1            Informacja dla rodziców bezpośrednio po wydarzeniu

3.2            Zwrot kosztów lub skradzionej rzeczy

3.3            Nagana wychowawcy lub dyrektora

3.4            W sytuacjach ekstremalnych (wyjątkowo szkodliwych społecznie) zgłoszenie faktu policji

3.5       Odwołanie z funkcji w samorządzie.

 

 

 

 

4            Niszczenie mienia

4.1            Informacja dla rodziców bezpośrednio po wydarzeniu

4.2            Zwrot kosztów lub naprawa szkody (odkupienie zniszczonej rzeczy)

4.3            Nagana wychowawcy lub dyrektora

4.4            Odwołanie z funkcji w samorządzie.

4.5            Wykluczenie z imprez szkolnych i klasowych w danym semestrze oraz zajęć dodatkowych oferowanych przez szkołę

 

5            Wagary i spóźnienia

5.1            Nieobecność na pojedynczych lekcjach®obowiązek usprawiedliwienia następnego dnia

5.2             

a) Nieusprawiedliwienie nieobecności może skutkować odpytaniem w formie ustnej lub pisemnej na następnej lekcji

b) Obowiązek udziału w konsultacjach i zaliczenie treści przedmiotów, na których uczeń był nieobecny

c)W przypadku nie zgłoszenia się na konsultacje w terminie 7 dni nauczyciel ma prawo postawić jedynkę(bez możliwości poprawy) z danego przedmiotu

5.3            Zakaz udziału w imprezach

5.4            Odwołanie z funkcji w samorządzie. 

5.5            W przypadku gdy wychowawca jest zdania, że wagarujący uczeń demoralizuje grupę wychowawca występuje z wnioskiem  do nauczycieli uczących w danej oraz wychowawców na danym poziomie klasowym  o zmianę oddziału klasowego.

5.6            Uczeń spóźniony powyżej10 min. otrzymuje od nauczyciela dodatkową pracę pisemną lub ustną,, której niewykonanie skutkuje ocena niedostateczna z przedmiotu

5.7            Ucieczka całej klasy –godzina nieusprawiedliwiona. Uczniowie mają obowiązek uczestniczyć w zajęciach dodatkowych w terminie wyznaczonym przez nauczyciela lub wykonać dodatkową pracę zleconą przez nauczyciela (odmowa wykonania dodatkowej pracy lub niezgłoszenie się na dodatkowe zajęcia może skutkować oceną niedostateczną bez możliwości poprawy)

 

 

6            Arogancja, przemoc, wulgarne zachowania

6.1            Rozmowa dyscyplinująca

6.2            Odwołanie z funkcji w samorządzie

6.3            Informacja dla rodziców bezpośrednio po wydarzeniu

6.4            Jeżeli zachowanie ucznia wpływa demoralizująco na grupę wychowawca występuje z wnioskiem do nauczycieli uczących oraz wychowawców na danym o zmianę oddziału klasowego.

6.5            Zakaz udziału w imprezach klasowych i szkolnych

6.6            Zakaz udziału w zajęciach sportowych i kołach zainteresowań

6.7            Podjęcie się przez ucznia  z własnej inicjatywy zadań na rzecz szkoły w uzgodnieniu z wychowawcą

 

 

 

7            Trudności w nauce

7.1            Informacja dla rodziców o trudnościach ucznia wynikających z zaniedbywania obowiązków szkolnych

7.2            Zobowiązanie  rodziców do przynajmniej comiesięcznych kontaktów z wychowawcą i nauczycielami uczącymi w celu uzyskania pomocy pedagogicznej

7.3            Uczniowie wskazani przez nauczyciela obowiązkowo i systematycznie korzystają z konsultacji i zajęć wyrównawczych w celu uzupełnienia braków

7.4            Umożliwienie i pomoc rodzicom w kontakcie ze specjalistami

 

 

 

 

 UWAGA !

W przypadku, gdy u ucznia występuje kumulacja zachowań ryzykownych zespół klasowy nauczycieli uczących może wyznaczyć spośród siebie „opiekuna” w celu umożliwienia poprawy zachowania danego ucznia.