Scenariusz
godziny wychowawczej
dla
klasy III gimnazjum
opracowany
przez wychowawcę klasy i nauczyciela j. polskiego
mgr Joannę Bryłę
z uwzględnieniem korelacji z nauczaniem innych przedmiotów,
przy współpracy z nauczycielami:
religii
- ks. mgr lic. Jacka Piroga
historii - mgr Marii Gut - Sądaj
Cel główny:
Uczeń uczy się miłości do ojczyzny,
poznaje wartość ofiary życia złożony za Ojczyznę.
Cele operacyjne:
Uczeń powinien:
ü wyjaśnić, co oznacza słowo "Ojczyzna"
ü podać przykłady poezji, literatury opisującej miłość do Ojczyzny
ü podać przykłady patriotyzmu Polaków na przestrzeni wieków
ü określić, co oznacza słowo patriotyzm
ü
wskazać, co możemy zrobić, aby być dobrymi Polakami -
patriotami?
Metody
pracy:
podające (pogadanka)
poszukujące (problemowa)
operatywne (praktyczne działanie)
Środki dydaktyczne:
Pismo Święte
Fragmenty utworów literackich
Tekst wiersza "Nie wstydź się…"
Tekst "Roty"
Gra dydaktyczna
Wprowadzenie nauczyciela - wychowawcy:
Zgodnie z naszym
planem godzin wychowawczych, który z kolei odpowiada Programowi Wychowawczemu
szkoły, miesiąc listopad poświęcony jest rozważaniom
związanym z patriotyzmem, Ojczyzną. Dlaczego? W tym miesiącu przypada bowiem 11
Listopada - Narodowe Święto Niepodległości
- stąd kierujemy nasze myśli i uczucia w stronę Ojczyzny i za
wszystkich za Nią poległych.
Z jakimi wartościami, pojęciami kojarzy się słowo Ojczyzna?
"burza mózgów", padają różne skojarzenia: na ich podstawie uczniowie odpowiadają na pytania:
Co oznacza słowo "Ojczyzna"
Czym jest Ojczyzna dla każdego człowieka?
· komentarz nauczyciela: Ojczyzna to dom rodzinny, miejsce, gdzie mieszkamy, pracujemy, uczymy się. Ojczyzna to nasza historia, tradycja, kultura, religia, język, to także nasza przyszłość
· o Ojczyźnie najpiękniej pisali poeci i pisarze na przestrzeni wieków.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z poleceniem uzupełnienia tabelki polegającym na
podaniu autora i tytułu utworu na podstawie "charakterystycznego" fragmentu utworu o treści patriotycznej.
Ostatnia pozycja tabelki to fragment utworu "Do młodych" A. Asnyka.
Odczytanie odpowiedzi (co łączy przywołane fragmenty?).
Zwrócenie uwagi na ostatni fragment i próba interpretacji
· do kogo kieruje swe słowa autor?
· jak rozumiecie słowa "przyszłości ołtarze"? (wartości, tradycja, dorobek)
· "sami macie doskonalsze wznieść" (wezwanie do aktywności, zaangażowanie)
· "winniście ołtarzom cześć" (szacunek dla historii, tradycji, kultury, języka).
Wspomnienie
"ołtarze" można rozumieć również inaczej, a może
po prostu pełniej,
ale o tym ksiądz.
v Nawiązanie do wiersza A. Asnyka, uświadomienie uczniom wagę wierności Ojczyźnie:
"Deptanie ołtarzy", o których pisał poeta to niszczenie tradycji, to odejście od wierności pewnym zasadom. Biblia wiele razy ukazuje takie "deptanie ołtarzy" narodowych i religijnych przez Izraelitów. I co ciekawe, ile razy Naród wybrany odchodził od Boga Jahwe, tyle razy przychodziły upadki i klęski.
v Ukazuję patriotyzm Jeremiasza:
Tak też działo się za czasów proroka Jeremiasza (przełom VII i VI w. przed Chrys-
tusem). Żydzi lekceważyli sobie miłość do Boga i Ojczyzny. Słaby, rozdarty i skłó-
cony naród nie był w stanie postawić czoła potędze babilońskiego króla Nabucho-
donozora
Po zdobyciu Jerozolimy Jeremiasz bardzo rozpacza.
- zapalenie świecy
- uczeń odczytuje tekst z Pisma Świętego Jr 4, 19-22
Dlaczego Jeremiasz rozpacza?
O czym to świadczy? (Dlatego bo kochał Ojczyznę, był patriota)
Prorok płacze i jest mu bardzo przykro, że dla wielu ludzi ta tragedia jest obojętna, że
Są " bez rozwagi i nie mają rozsądku", "nie umieją dobrze czynić".
v Ukazuję patriotyzm Jezusa
Gdy patrzymy na postawę Jezusa to w Jego życiu też widać wielki patriotyzm. Ewangeliści zanotowali dwa momenty kiedy Jezus płacze. Pierwszy raz nad grobem swego przyjaciela Łazarza, a drugi raz nad losem swego ukochanego miasta - Jerozolimy. Jako Bóg znał los Jerozolimy i jej upadek w 70 roku. Był też Żydem i kochał swój naród, oddał za niego życie. Jerozolima była symbolem Narodu Wybranego. Płacz Jezusa świadczył o Jego miłości do Ojczyzny, świadczy o patriotyźmie Jezusa.
My jako Polacy mamy również bardzo bogatą historię swojej Ojczyzny, znamy jej wzloty i upadki. Byli wśród Polaków ludzie obojętni na los Ojczyzny, byli nawet zdrajcy, ale nie brakowało wielkich patriotów, ludzi honoru i kochających swoją Ojczyznę. Wielu naszych rodaków oddało życie w imię Boga i Ojczyzny, wielu płakało nad losem naszego narodu gdyż nic nie mogli zrobić, podobnie jak Jeremiasz.
ale o tym
historyk
O Wiele było wydarzeń i wielu bohaterów w naszej historii. Walka, obrona polskości i praca to patriotyzm, a dzięki niemu trwamy jako naród.
Ojczyzna to nasze zamiary, cele i nasze życie dla innych.
Dziś Ojczyzna nie wymaga od nas ofiar krwi, nie musimy walczyć o jej wolność - czy zatem nie musimy jej kochać? Poetka mówi: "Bez tej miłości można żyć", ale dodaje zaraz, że jesteśmy jak rozbite szkło, rozwiany dym, powalone drzewo (bezużyteczni).
Czy to znaczy, że nie musimy być patriotami?
Czy możemy być patriotami dzisiaj?
Proszę podać przykłady patriotyzmu tu i teraz, współcześnie, ludzi 15 letnich.
- nauka, zdobywanie wiedzy, by służyć później jako np. lekarz, nauczyciel
- poszanowania własności państwowej - ławki, przystanki WC
- używanie polszczyzny a nie wulgaryzmów
- szanowanie tradycji - np. wigilia
- szacunek dla symboli narodowych - hymnu, orła (odpowiednie zachowanie w
czasie uroczystości państwowych, kultywowanie tradycji np. wywieszanie flag
państwowych w
czasie świąt państwowych - czyli nie należy się wstydzić
swoich
uczuć wobec
Ojczyzny.
I chciałabym naszą lekcję podsumować słowami, ale nie własnymi tylko poety
I równocześnie tymi słowami prosić Was: "Nie wstydź się". (uczeń czyta wiersz)
v Przygotowuję klasę do modlitwy za Ojczyznę
Jak słyszeliśmy, Ojczyzna wymaga od nas pracy, trudu a nawet ofiary z życia. Potrzebuje również naszej modlitwy, o czym przypomniał nam Jeremiasz. Naszą modlitwą niech będzie pieśń która pretendowała nawet do rangi hymnu - "Rota"
Uczniowie
otrzymują tekst "Roty", śpiew pieśni i krótka modlitwa.
W oparciu o konspekt "Szacunek dla historii własnego narodu"