mgr Joanna Bryła

Scenariusz lekcji języka polskiego dla klasy drugiej

Temat: Z Małym Księciem wędruję przez współczesny świat.
 

Cel główny:

Uczeń uświadamia sobie zagrożenia współczesnego świata

 Cele operacyjne:

Uczeń powinien:

     znać historię i informacje dotyczące Rzymu

     orientować się w sytuacji gospodarczej i politycznej kraju

     odtwarzać typowe sytuacje z życia codziennego

     uświadomić sobie, że współczesny świat niesie zagrożenia, ale należy umieć im się przeciwstawiać

     zapamiętać przesłania moralne

 

Metody pracy:

Elementy dramy, inscenizacji, gier dramatycznych, pantomimy

 

Przebieg lekcji:
 

        Wprowadzenie:

         czym mówiliśmy na ostatnich lekcjach?

         Co to za utwór?

         Kto jest bohaterem?

         Po co wyrusza w świat?

         Jakie planety odwiedza?

         Czego się tam dowiaduje?

 

Dziś będziemy gościć niezwykłego przybysza z gwiazdy B - 612.

Oto Mały Książę.

 

Witam was, jestem oszołomiony, bo nigdy się nie spotkałem z tak wielką ilością ludzi. Na mojej planecie jestem tyko ja i moja Róża. Co prawda odwiedzałem inne planety, ale tam też nie było tłumów.

Poradzono mi bym przybył na Ziemię. Zrobiłem to i wiele się tu nauczyłem. Zrozumiałem, że kocham swoją Różę, poznałem co to przyjaźń dzięki Lisowi. Wiele się dowiedziałem o Ziemianach. Była to rzeczywiście najbardziej pouczająca wędrówka, dlatego postanowiłem wrócić i dowiedzieć się jeszcze więcej. Bądźcie moimi przewodnikami, pokażcie mi waszą planetę.

 

Myślę, że nie wolno nam odmówić, gdy prosi tak niezwykły gość. Proszę zatem, byście w zespołach spróbowali w różny sposób przedstawić najważniejsze miejsca, które powinien zobaczyć Mały Książę, by dowiedzieć się więcej o nas, naszym życiu i problemach

 

1 grupa - grupa wycieczkowa, która zwiedza Rzym. Jedna osoba jest przewodnikiem (historia, prezentacja albumów itd.)

2 grupa - scenka ze szkoły (inscenizacja z dialogiem)

3 grupa - dyskoteka (głośna muzyka, łatwy dostęp np. do alkoholu, narkotyków)

4 grupa - scenka w domu (rodzice rozmawiając problemach dnia

codziennego - braku pieniędzy, pracy, kłopotach z dziećmi)

5 grupa - audycja radiowa (spiker czyta wiadomości - wojny, katastrofy, zatrucie środowiska)

6 grupa - pantomima (chłopiec przeprowadza staruszkę na drugą stronę ulicy, dziewczyna ustępuje miejsca kobiecie z siatkami)

 

Jestem przerażony, zasmucony. Wcale nie jest łatwo żyć tu na Ziemi. Wy ludzie jesteście bardzo dziwni... Wy jesteście jeszcze młodzi, dużo od was zależy. Pamiętajcie zatem by: "potrzeć sercem", "najważniejsze jest niewidoczne dla oczu", pielęgnujcie miłość i przyjaźń, a nie będziecie samotni wśród tłumu. Dziękuję za tę pouczającą wędrówkę. Muszę wracać do mojej Róży. Do widzenia.

 

"Dziwny jest ten świat" Czesława Niemena.