mgr Sabina Jezuit
Konspekt do lekcji języka
polskiego w klasie I
TEMAT: "Dobrze się trzyma w naszym stuleciu..." Jak ją
pokonać? -
"Nienawiść" Wisławy Szymborskiej
CELE:
- poznanie utworu reprezentatywnego dla poezji refleksyjno-filozoficznej. Zwrócenie uwagi na współistnienie tematów, motywów i problemów wywiedzionych z rozmaitych sytuacji życiowych w różnych dziedzinach sztuki.
-doskonalenie umiejętności pracy z tekstem literackim i słownikiem języka polskiego. Twórcze rozwiązywanie problemów - kształcenie postawy badawczej. Selekcjonowanie informacji - wskazywanie podobieństw tekstów o zróżnicowanym charakterze i dotyczących rozmaitych sytuacji komunikacyjnych.
- uwrażliwianie na potrzeby drugiego człowieka. Unaocznienie niszczącego wpływu nienawiści na życie ludzkie - poszukiwanie konstruktywnych rozwiązań konfliktów w sytuacjach problemowych.
METODA:
problemowa - metaplan z elementami podającej,
oglądowej i heurystycznej.
FORMA:
zbiorowa, jednostkowa
ŚRODKI I MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:
-nagranie zespołu T.Love - "Nie mów mi.."
- "Słownik języka polskiego"
- schemat metaplanu (+kserokopie)
tekst W.Szymborskiej pt.: "Nienawiść"
TOK LEKCJI
I. Stworzenie sytuacji motywacyjnej i uświadomienie celów lekcji (ok.10min)
a) Głośne odczytanie dialogów nawiązujących do rozmaitych sytuacji życiowych. Próba odpowiedzi na pytanie: Co je Łączy ( w każdym mowa o nienawiści). :"Nienawiść" - słownik języka polskiego.
b) Wysłuchanie tekstu Szymborskiej:
-jakie wrażenia, refleksje wywołuje tekst?
- co zadziwia, zaskakuje?
-co wywołuje akceptacje lub protest słuchacza?
-o czym jest wiersz?
c) Jaki związek występuje pomiędzy "Nienawiścią" Szymborskiej a przeczytanymi wcześniej dialogami?
-Zapis tematu lekcji na tablicy i w zeszytach
II. Opracowanie nowego materiału ( ok.30min.)
- Rozdanie kserokopii tekstu Szymborskiej
a) Cicha lektura tekstu: podkreślenie wyrazów niezrozumiałych (wężyk) i ironicznie przedstawionych tu "triumfów"" nienawiści (podkreślić fragmenty- klamerka)
b) ustalenie problemu: Ludzie nienawidzą się (przyklejenie planszy; rozdanie schematów)
c) Wspólne uzupełnienie schematu (wklejony do zeszytu będzie pełnił funkcję notatki)
III. Podsumowanie zajęć (ok.5min.) - Zapis i objaśnienie tematu pracy domowej: Zapiszę swoją radę skierowaną do człowieka, który nienawidzi. /Piosenka T.Love/
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:
1.tekst wiersz W.Szymborskiej pt.:"Nienawiść"
2.Dialog I -
Sąsiadka I: Zobacz,
Kowalska znowu ma nowe futro!
Sąsiadka II: Rzeczywiście. Nie wierzę, żeby uczciwie na nie zarobiła.
Sąsiadka I: Jasne! Potrafi za to stulać jak ciężko pracuje!
Sąsiadka II: A jaka pewna siebie! Mojemu Michasiowi zwróciła ostatnio uwagę, że
za głośno zachowywał się na podwórku!
Sąsiadka I: Mojemu Tomkowi też się kiedyś oberwało. Ponoć - znęcał się nad
kotem. Nienawidzę babska!
3.Dialog II -
Jarek: Daj zadanie z matmy!
Tomek: Spadaj! Codziennie to samo... Ja się męczę, a ty...
Jarek: Pożałujesz, sępie...
Tomek: Ciekawie, kiedy...
Jarek: Palant! Nienawidzę cię!
4.Dialog IV
Nauczyciel historii: W czasie drugiej wojny światowej w obozach zagłady zginęło
wielu Żydów.
Uczeń: Dlaczego?
Nauczyciel historii: Hitler, faszyści szczególnie ich nienawidzili.
5. Dialog V
Babcia: Antosiu, szybciutko myj ręce i siadaj do stołu.
Antoś: Co jest na obiad?
Babcia: Pomidorówka z lanym ciastem, a na drugie - kotlet mielony, ziemniaczki i
szpinak...
Antoś: Przecież wiesz, że nie będę jadł szpinaku!
Babcia: Ależ Antosiu! Jest świetnie przyrządzony, a poza tym to źródło żelaza...
Antoś: Nienawidzą szpinaku! Nienawidzę! Nienawidzę!
6.Schemat metaplanu
Ludzie nienawidzą się.
Jak jest?
---------------------------- Jak być powinno?
Nienawiść prowadzi do:
-
-
-
-
-
-
Dlaczego tak jest?
-
-
-
-
WNIOSKI
(Jak zabiegać takiej sytuacji?)