mgr Sabina Jezuit
Konspekt do  lekcji języka polskiego w klasie I

TEMAT: "Dobrze się trzyma w naszym stuleciu..." Jak ją pokonać? -
 "Nienawiść" Wisławy Szymborskiej

CELE:

- poznanie utworu reprezentatywnego dla poezji refleksyjno-filozoficznej. Zwrócenie uwagi na współistnienie tematów, motywów i problemów wywiedzionych z rozmaitych sytuacji życiowych w różnych dziedzinach sztuki.

-doskonalenie umiejętności pracy z tekstem literackim i słownikiem języka polskiego. Twórcze rozwiązywanie problemów - kształcenie postawy badawczej. Selekcjonowanie informacji - wskazywanie podobieństw tekstów o zróżnicowanym charakterze i dotyczących rozmaitych sytuacji komunikacyjnych.

- uwrażliwianie na potrzeby drugiego człowieka. Unaocznienie niszczącego wpływu nienawiści na życie ludzkie - poszukiwanie konstruktywnych rozwiązań konfliktów w sytuacjach problemowych.

METODA:
problemowa - metaplan z elementami podającej, oglądowej i heurystycznej.

FORMA:
 zbiorowa, jednostkowa

ŚRODKI I MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:

-nagranie zespołu T.Love - "Nie mów mi.."

- "Słownik języka polskiego"

- schemat metaplanu (+kserokopie)

tekst W.Szymborskiej pt.: "Nienawiść"

TOK LEKCJI

I. Stworzenie sytuacji motywacyjnej i uświadomienie celów lekcji (ok.10min)

a) Głośne odczytanie dialogów nawiązujących do rozmaitych sytuacji życiowych. Próba odpowiedzi na pytanie: Co je Łączy ( w każdym mowa o nienawiści). :"Nienawiść" - słownik języka polskiego.

b) Wysłuchanie tekstu Szymborskiej:

-jakie wrażenia, refleksje wywołuje tekst?

- co zadziwia, zaskakuje?

-co wywołuje akceptacje lub protest słuchacza?

-o czym jest wiersz?

c) Jaki związek występuje pomiędzy "Nienawiścią" Szymborskiej a przeczytanymi wcześniej dialogami?

-Zapis tematu lekcji na tablicy i w zeszytach

II. Opracowanie nowego materiału ( ok.30min.)

- Rozdanie kserokopii tekstu Szymborskiej

a) Cicha lektura tekstu: podkreślenie wyrazów niezrozumiałych (wężyk) i ironicznie przedstawionych tu "triumfów"" nienawiści (podkreślić fragmenty- klamerka)

b) ustalenie problemu: Ludzie nienawidzą się (przyklejenie planszy; rozdanie schematów)

c) Wspólne uzupełnienie schematu (wklejony do zeszytu będzie pełnił funkcję notatki)

III. Podsumowanie zajęć (ok.5min.) - Zapis i objaśnienie tematu pracy domowej: Zapiszę swoją radę skierowaną do człowieka, który nienawidzi. /Piosenka T.Love/

MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:

1.tekst wiersz W.Szymborskiej pt.:"Nienawiść"

2.Dialog I -
Sąsiadka I: Zobacz, Kowalska znowu ma nowe futro!
Sąsiadka II: Rzeczywiście. Nie wierzę, żeby uczciwie na nie zarobiła.
Sąsiadka I: Jasne! Potrafi za to stulać jak ciężko pracuje!
Sąsiadka II: A jaka pewna siebie! Mojemu Michasiowi zwróciła ostatnio uwagę, że za głośno zachowywał się na podwórku!
Sąsiadka I: Mojemu Tomkowi też się kiedyś oberwało. Ponoć - znęcał się nad kotem. Nienawidzę babska!

3.Dialog II -
Jarek: Daj zadanie z matmy!
Tomek: Spadaj! Codziennie to samo... Ja się męczę, a ty...
Jarek: Pożałujesz, sępie...
Tomek: Ciekawie, kiedy...
Jarek: Palant! Nienawidzę cię!

4.Dialog IV
Nauczyciel historii: W czasie drugiej wojny światowej w obozach zagłady zginęło wielu Żydów.
Uczeń: Dlaczego?
Nauczyciel historii: Hitler, faszyści szczególnie ich nienawidzili.
 

5. Dialog V
Babcia: Antosiu, szybciutko myj ręce i siadaj do stołu.
Antoś: Co jest na obiad?
Babcia: Pomidorówka z lanym ciastem, a na drugie - kotlet mielony, ziemniaczki i szpinak...
Antoś: Przecież wiesz, że nie będę jadł szpinaku!
Babcia: Ależ Antosiu! Jest świetnie przyrządzony, a poza tym to źródło żelaza...
Antoś: Nienawidzą szpinaku! Nienawidzę! Nienawidzę!

6.Schemat metaplanu

Ludzie nienawidzą się.

                 Jak jest?        ---------------------------- Jak być powinno?   
        Nienawiść prowadzi do:                                    -
-                                                                                  -
-
-
-

 Dlaczego tak jest?
-
-
-
-


         WNIOSKI
(Jak zabiegać takiej sytuacji?)